Cometa, 2022

Claudia Pérez Pavón

De la serie paisaje vertical || Cometa Leonard en Don Juan  From vertical landscape series || Leonardo’s Comet in Don Juan
2022
2.43 x 1.22cm x 5 cm 
Temple: pigmentos y gesso en manta || Temple: pigments and gesso on blanket.


El Cometa Leonard, pasó por Don Juan Xido, a finales del 2021.
Fue muy impresionante verlo, era como una estrella fugaz, en una lentitud,
a-lentadora, (daba aliento, multitud de suspiros) te permitía ver su camino, su paso, la trayectoria de lo invisible a lo visible.

Este cuadro es mi memoria sobre esa experiencia.

El horizonte diagonal, es porque de alguna manera fue tan grande lo que vi que me devolvió los ojos a la tierra. No sé si eran ojos humanos o quizá de algún insecto por tierra.

El movimiento y el cielo-horizonte, me percataron de la rotación, de nuestro girar dentro de esta galaxia, no solo en referencia al sol, sino a lo ilimitado del espacio, que llamamos “espacio exterior”, pero que bien puede ser un re-verso, un espacio interior.

El Ensueño.

Es un temple, es decir pigmento 8vegetal, mineral, químico, alquímico entre ácidos , alcalinos, y sus reacciones ) sumado con yema de huevo, (embrión) y agüita: llevaba unos 5 años pintando tintas chinas de color, sobre seda, use aguadas, capas y capas de éstas.

Regrese al cielo su mineralización, con ese azul. A la tierra también, a todo aquello que aparece en este espacio.

Mis cuadros no son re-presentaciones.

Algo de evocativo, pero realmente me convierto en el vehículo del espíritu, me lo traigo al estudio, en este caso el del cometa y de cada grano de tierra-pigmento en cooperación, correlación, cada uno se infiltra como escritura-imagen, del ser o entidad pintado.


:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.::….:..:…..::::::::…:……..:::::::…:…….::::…..::::.:…::::::…….::::::::::::::::::::::.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:


Comet Leonard passed by Don Juan Xido at the end of 2021.
It was very impressive to see it, it was like a shooting star, but slowness,
a-soothing, (it gave breath, a multitude of sighs) it allowed you to see its path, its passage, the trajectory from the invisible to the visible.

This painting is my memory of that experience.

The diagonal horizon is because in some way what I saw was so big that it brought my eyes back to the ground. I don’t know if they were human eyes or perhaps those of some insect on land.

The movement and the sky-horizon made me aware of the rotation, of our spinning within this galaxy, not only in reference to the sun, but to the limitlessness of space, which we call “outer space”, but which may well be a re -verse, an interior space.

The Dream.

It is a tempera, that is, a vegetable, mineral, chemical, alchemical pigment between acids, alkaline, and their reactions) added with egg yolk, (embryo) and water: I had been painting colored Chinese inks for about 5 years, on silk, I used washes , layers and layers of these.

Return its mineralization to the sky, with that blue. To the earth too, to everything that appears in this space.

My paintings are not re-presentations.

Something evocative, but I really become the vehicle of the spirit, I bring it to the study, in this case that of the comet and each grain of earth-pigment in cooperation, tension, each one infiltrates as writing-image, of being . or painted entity.